A divatos és egészséges chiamag (aztékzsálya-mag)

A divatos és egészséges chiamag (aztékzsálya-mag)
-Pro és kontra-

Az elmúlt években hatalmas divat lett a chiamag. Felhasználása rendkívül sokoldalú lehet. Pudingok, müzlik, saláták, levesek-, mártások-, vagy akár húsgombóc sűrítőanyagaként is használhatjuk. Ám népszerűségének oka nem a felhasználás sokoldalúságában keresendő. Ezekben az apró magokban rengeteg jótékony tápanyagra lelhetünk. Nem árt hát megismernünk ezt a csoda magot!

A divatos és egészséges chiamag (aztékzsálya-mag)

-Pro és kontra-

Az elmúlt években hatalmas divat lett a chiamag. Felhasználása rendkívül sokoldalú lehet. Pudingok, müzlik, saláták, levesek-, mártások-, vagy akár húsgombóc sűrítőanyagaként is használhatjuk. Ám népszerűségének oka nem a felhasználás sokoldalúságában keresendő. Ezekben az apró magokban rengeteg jótékony tápanyagra lelhetünk. Nem árt hát megismernünk ezt a csoda magot!

Közép- és Dél-Mexikóban, valamint Guatemalában őshonos virágzó növényfaj. Az apró magok nagyjából 1mm hosszúak, szürke-barna foltosak. A tizenhatodik századi Mendoza-kódex igazolta, hogy az aztékok termesztették a Kolumbusz előtti időkben.

Nagy arányban tartalmaz rostot, fehérjét (16g/100 g), omega-3 és omega-6 esszenciális zsírsavakat.

Az Omega-3 zsírsavak esszenciális zsírsavak, amiket a szervezet nem képes előállítani, így nekünk kell azokat biztosítani táplálkozásunk során. Ezeknek a zsírsavaknak fontos szerepe van a szív-és érrendszeri funkciók működésében, a mentális egészség és sok más testi funkció terén.

A chia mag glikémiás indexe alacsony, ezért cukorbetegek is nyugodtan fogyaszthatják. Gluténmentes, ezért lisztérzékenyeknek is ajánlott.

A Chia mag tartalmazza szinte az összes esszenciális aminosavat, ezért sportolók és testépítők kiváló táplálékkiegészítője lehet az állati fehérjefogyasztás részleges kiváltására.

Magas rosttartalma (18–30%) miatt fontos szerepet játszhat a napi ajánlott rostbevitel biztosításában. Képes nagy mennyiségű vizet elnyelni, így eltelíti a gyomrot lassítva a szénhidrátok felszívódását. Zselészerű anyaggá válva az emésztőrendszerben óvja az érzékeny beleket, megszünteti a székrekedést, ezáltal csökkentheti a vastagbélrák kockázatát. Rendkívül gazdag A-, E-, C-, B1- és B2-vitaminban, kolinban (J-vitamin) és folsavban. Figyelemre méltó mennyiségben tartalmaz kalciumot, vasat, rezet, káliumot, mangánt, magnéziumot, és cinket.

Egy könnyű gyors recept (laktóz- és tejfehérjementes, és természetesen gluténmentes):

Chia puding (3-4 adag)

4 dl kókusztej, 4 ek chiamag, 5 g kókuszreszelék, stevia/eritrit édesítőszer

A kókusztejet a kókuszreszelékkel forraljuk fel. Hagyjuk kihűlni, majd adjuk hozzá a chia magot és az édesítőszert. Alaposan keverjük el. Néhány órát hűtőben hagyjuk állni, hogy a magok megduzzadjanak, és kész is a pudingunk.

„A sok kedvező hatás mellett a chia mag túlzott bevitele azonban néhány kedvezőtlen mellékhatást is eredményezhet”-figyelmeztet az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság. A szakvélemény értelmében a chia mag napi fogyasztása nem haladhatja meg a 15 grammnyi mennyiséget!

A túlzott rostbevitelnek kedvezőtlen következményei is lehetnek. A sok rost fogyasztása - ha nem iszunk eleget hozzá - puffadást, görcsöket, székrekedést okozhat, csökkentheti egyes gyógyszerek, ásványi anyagok, vitaminok megfelelő felszívódását is. A chiamag fogyasztásakor különböző allergiás reakciók is kialakulhatnak, illetve a keresztallergia is felléphet szezámmagra és mustárra érzékenynél.