A sokat vitatott csokoládé

A sokat vitatott csokoládé

Ki ne ismerné Gombóc Artúrt?!
Gombóc Artúr a világon mindennél jobban szerette a csokoládét. Ha megkérdezték tõle, hogy milyen csokoládét szeret a legjobban, habozás nélkül fújta, mint aki éjjel-nappal ezen töri a fejét.
A kerek csokoládét, a szögletes csokoládét, a hosszú csokoládét, a rövid csokoládét, a gömbölyű csokoládét, a lapos csokoládét és minden olyan csokoládét, amit csak készítenek a világon…


A sokat vitatott csokoládé

Ki ne ismerné Gombóc Artúrt?!

Gombóc Artúr a világon mindennél jobban szerette a csokoládét. Ha megkérdezték tõle, hogy milyen csokoládét szeret a legjobban, habozás nélkül fújta, mint aki éjjel-nappal ezen töri a fejét.

A kerek csokoládét, a szögletes csokoládét, a hosszú csokoládét, a rövid csokoládét, a gömbölyű csokoládét, a lapos csokoládét és minden olyan csokoládét, amit csak készítenek a világon…A csokoládé a világ legnagyobb múltra visszatekintő édessége. Egy trópusi fa gyümölcséből, a kakaóbabból készítik. A fa tudományos neve igen találó - Theobroma cacao, azaz Istenek eledele.

A kakaóbabból készült főzetet, amely kakaóbab őrlemény, fahéj, ánizs, vanília és bors keveréke volt, már az azték és maja törzsek is fogyasztották serkentő és életerő növelő hatása miatt.

Ezt a népszerű italt „xocolatl” –nak nevezték, amiből később a csokoládé elnevezés kialakult.

Európába a XVI. század elején került be, majd hamar elterjedt élvezeti értéke miatt.

A csokoládéfogyasztással kapcsolatban manapság nagyon eltérő véleményeket hallhatunk. Van, aki mellette és van, aki ellene voksol. A fő kérdés persze mindig az, hogy a világ legnépszerűbb édességét majszolgatva ártunk-e az egészségünknek?

A csokoládé koffeint és teobromint tartalmaz, ami serkentő hatású.

Csoki evéskor agyunkban béta-endorfin ún. boldogság hormon szabadul fel, ami valójában csökkenti a fájdalomérzetet a testben. Ezért van, hogy sokan csokoládéval vigasztaljuk magunkat, ha éppen rossz napunk van.

A csokoládék többségének 30% a kakaótartalma, de egy-egy minőségi csokoládéban akár 70-80 % is lehet.

100g csokoládé energiatartalma kb. 500 kcal. Fajtájától, összetételétől függően 5-8g fehérjét, kb. 30g zsírt és mintegy 55-60g szénhidrátot tartalmaz. A dúsítására általában olajos magvakat használnak, amelyek a bennük található ásványi anyag, vitamin, telítetlen zsírsav, és rost- tartalmuknál fogva fontos részei a kiegyensúlyozott táplálkozásnak. Gazdagok B1-, B2-,B6- és E-vitaminban, ásványi anyagok közül pedig magnéziumot, káliumot, kalciumot és rezet tartalmaz.

A csokoládé beiktatása az étrendbe növeli az antioxidáns hatóanyagok bevitelét. Az antioxidánsoknak nagy szerepük van az egészség megóvásában, az öregedés lassításában és egyes betegségek kialakulásának megakadályozásában.

A kakaónak igen magas a polifenol és flavonoid tartalma. A polifenolok antioxidáns hatású vegyületek, a flavonoidoknak nagy szerepük van a daganatos - és a szív-és érrendszeri betegségek megelőzésében.

Tehát minél magasabb kakaó tartalmú csokoládét választunk (pl. étcsokoládék) annál több jótékony hatású anyagot juttatunk a szervezetünkbe.

Sajnos van rossz oldala is ennek a finom édességnek.

Mivel sok cukrot és zsírt tartalmaz, mértéktelen fogyasztása elhízást okozhat. Elveszi az étvágyat, ezért ajánlatos csak étkezés után zárófogásként fogyasztanunk. Hangulatjavító ereje miatt függőséget okozhat.

Viszont ha tudatosan étkezünk, ha odafigyelünk a kiegyensúlyozott és változatos táplálkozásra, nyugodt szívvel elfogyaszthatunk néha egy szeletet a kedvenc csokoládénkból. Mértékletes fogyasztása nem befolyásolja károsan az egészségünket, sőt egyes esetekben még kedvező hatással is bír.

Schmidt Zsófia