Diéta elhízás esetén / energiaszegény étrend

Az elhízásról leegyszerűsítve azt szokták mondani, hogy az elhízás fő oka, hogy túl sokat eszünk és túl keveset mozgunk. A felnőtt lakosság kb. 40%-a túlsúlyos és kb. 20%-a elhízott. Az elhízásnak két típusa van. Az elsősorban hasra terjedő „alma típusú” elhízásnak nevezett típus az, ami szövődményekre, így magasvérnyomásra, infarktusra, cukorbetegségre, agyvérzésre, magas vérzsírszintre hajlamosít. Ezzel szemben a csípőre, combra lokalizálódó „körte típusú” elhízás nem okoz szív- és érrendszeri szövődményeket.

Az elhízás kezelésében elsődleges a diéta.

A hosszú távú, napi 1200-1800 kcal.-t tartalmazó étrenddel lehet eredményesen fogyni. Ez nők esetében 1200-1500 napi kalória bevitelt jelent, míg férfiak esetében 1500-1800 kalóriát. Az alacsony energiatartalmú étrend elsősorban zsírszegény, koleszterinszegény, szénhidrát szegény, azon belül főként az egyszerű cukrok bevitelének csökkentését kell szem előtt tartani, és magas rosttartalmú. Mindehhez elengedhetetlen a megfelelő folyadékbevitel. Legjobb szomjoltó a víz, ásványvíz, limonádé, tea (cukor nélkül). Mindenképpen energiamentes italt válasszunk.

Napi többszöri alkalomra elosztott étkezés javasolt. Együnk lassan, figyeljünk oda a teltségérzet kialakulására. Mozgás nélkül, nehéz hamar eredményt elérni. Ha eddig nem sportoltunk, a fokozatosságra nagyon ügyelni kell.