Folyadékfogyasztás!!

- Igyunk, de mit és mennyit? –

Miért is fontos a rendszeres és megfelelő mennyiségű, minőségű folyadékfogyasztás?

Az emberi szervezet mintegy 60-65 %- a víz. A víz építőköve minden egyes sejtünknek, szervünknek, a vérünknek, emésztőnedveinknek. Nélküle, nem tudnánk létezni. Ha nem fogyasztunk elég folyadékot testünk „kiszárad”, dehidrált lesz. Ennek következtében kialakulhat például: székrekedés, vérnyomás ingadozás, szédülés, fáradtság, rossz közérzet, emésztési zavar, vesekő vagy akár depresszió, stressz is.

- Igyunk, de mit és mennyit? –

Miért is fontos a rendszeres és megfelelő mennyiségű, minőségű folyadékfogyasztás?

Az emberi szervezet mintegy 60-65 %- a víz. A víz építőköve minden egyes sejtünknek, szervünknek, a vérünknek, emésztőnedveinknek. Nélküle, nem tudnánk létezni.

Ha nem fogyasztunk elég folyadékot testünk „kiszárad”, dehidrált lesz. Ennek következtében kialakulhat például: székrekedés, vérnyomás ingadozás, szédülés, fáradtság, rossz közérzet, emésztési zavar, vesekő vagy akár depresszió, stressz is.

A szervezet folyadékigénye évszaktól függetlenül naponta 2,5-3 liter. Ebbe beletartozik az egyes élelmiszerekben és ételekben található folyadék is. A szükséges vízmennyiséget legalább napi 8 pohár vízre kell elosztani.  Ez a legminimálisabb mennyiségű víz, amire a testünknek szüksége van. Környezetünk hőmérsékletének emelkedése (hőség, szauna) és egyes állapotok (láz, fertőzések, hasmenés, hányás), sportolás esetén viszont a napi folyadékbevitelünket is meg kell emelnünk naponta akár 3-4 literre is. Hasmenés, hányás esetén ugyanez mondható el.

Mit igyunk?

Ma már - főleg a kereskedelemnek köszönhetően- igen széles a kínálat az üzletek polcain a különböző márkájú, ízesítésű, színű üdítőkből, gyümölcslevekből, teákból, italporokból és szörpökből… Ezek azonban nem lehetnek teljes mértékben helyettesítői a csapvíznek és a natúr ásványvizeknek. Manapság egyre többen megkérdőjelezik a csapvíz esetén annak valódi tisztaságát, és az ásványvizek ásványianyag-tartalma is a kritikák középpontjában áll. De mindezek ellenére mégis ezek felelnek meg legjobban testünk igényeinek, és ezek is csillapítják csak igazán szomjunkat. Számos, fontos ásványianyagot és nyomelemet tartalmaznak (kálciumot, káliumot, magnéziumot, vasat, cinket, nátriumot), és nem utolsósorban kalóriamentesek.  

Nem mindegy azonban, hogy mely ásványianyagok vannak túlsúlyban egy adott ásványvízben. Vásárlásnál a címkét érdemes mindig megnézni. Lehetőleg alacsony nátriumtartalmú vizeket válasszunk. A magyar lakosság nagy része amúgy is a kelleténél több sót (nátrium-kloridot) fogyaszt, ami magas vérnyomáshoz és egyéb a keringési rendszert érintő betegséghez vezethet.

Sajnos az utóbbi évtizedekben a divatnak megfelelően és a reklámok hatására a csapvíz és az ásványvíz helyét különféle színezett, tartósítószerekkel, adalékanyagokkal dúsított és agyoncukrozott üdítők, szörpök vették át. Ezek az italok rengeteg mesterséges, haszontalan anyagot is tartalmaznak.

Érdemes pár mondatot ejteni a gyümölcslevekről is.

A 100%-os gyümölcslevek vagy juice-ok kizárólag gyümölcs alapanyag felhasználásával készülnek. A nektárok minimum 50%-os gyümölcstartalommal rendelkeznek. Ezeket friss gyümölcsből vagy hőkezeléssel tartósított alapanyagból (gyümölcslé vagy gyümölcsvelő sűrítményből) állítják elő. A gyümölcslevek táplálkozás-élettani szempontból igen értékesek, a boltban kapható gyümölcslevek helyett készítsük el inkább mi otthon turmixgép segítségével idényszerű gyümölcsök zöldségek, esetleg fűszerek felhasználásával friss gyümölcsitalainkat. Sokkal finomabbak, vitamin- és  ásványianyag tartalmuk kellő lendületet ad a naphoz.

A cukormentes italok (light kóla, light gyümölcslevek, light szörpök) nagyszerű választásnak tűnhetnek főleg az alakjukért aggódóknak, ám rendszeres fogyasztásukat nem javaslom édesítőszer, és egyéb adalékanyagok jelenléte miatt.

Ma már rengeteg teaféléből választhatunk. Antioxidáns hatása mellett fertőtlenítő és antibakteriális hatása is van. Az antioxidánsok az emberi szervezet általános egészségvédő molekuláinak tekinthetők, gátolják a szabad gyökök káros hatásait, melyek a daganatos vagy szív- és érrendszeri betegségek mellett, számos más kórállapot kialakításáért is felelősek. A teában kevés nátrium található (a fokozott nátriumbevitel magas vérnyomás kialakulásához vezet), emellett nagy mennyiségben tartalmaz káliumot, kalciumot, és fluort.

Mindig tartsuk szem előtt az adott teafű elkészítési javaslatait. (teafű mennyisége, áztatási idő stb.)

Összegzésként néhány jótanács:

Amikor iszunk, ne hagyatkozzunk csupán a szomjúságra. Ne várjuk meg, amíg a szervezet szomjúságot jelez! Indítsuk és zárjuk a napot egy jó pohár (legalább 2 dl) vízzel, ez hozzájárul általános egészségünkhöz.  Igyunk 1-2 dl vizet minden étkezés előtt, ez segíti az emésztést. Hogy mindig hidratált állapotban legyünk, figyeljünk rá, hogy 2 óránál több ne teljen el folyadékfogyasztás nélkül. Ne feledkezzünk meg sportolás közben sem a folyadékpótlásról.

Legjobb szomjoltó a víz!

Schmidt Zsófia

Dietetikus