Sokat emlegetett transzzsírsavak

Sokat emlegetett transzzsírsavak

Azt biztos mindenki hallotta már, hogy a transzzsírsavak káros hatással lehetnek az egészségünkre.
De, hogy pontosan miért, és milyen élelmiszerekkel vihetjük be a szervezetünkbe (margarinokon túl), az már fejtörést okozhat…

Nézzünk hát néhány alapfogalmat.

Sokat emlegetett transzzsírsavak

Azt biztos mindenki hallotta már, hogy a transzzsírsavak káros hatással lehetnek az egészségünkre. De, hogy pontosan miért, és milyen élelmiszerekkel vihetjük be a szervezetünkbe (margarinokon túl), az már fejtörést okozhat…

Nézzünk hát néhány alapfogalmat.

Mik a transzzsírsavak? Milyen élelmiszerekben található?

A transzzsírsavak nagy része az élelmiszer-ipari feldolgozás során a növényi olajok mesterséges keményítése (hidrogénezés) során keletkezik, valamint a kérődző állatok (szarvasmarha, kecske, juh) bélflórájában található baktériumok szintetizálják, így megjelenik ezen állatok húsában és a tejzsírban is, mennyiségük azonban nem számottevő.

A hidrogénezés következtében az olajok bizonyos tulajdonságai előnyösen változnak, mint például lassabban avasodnak, szobahőmérsékleten is szilárdak, a bennük sült ételek ropogósak, és sütéshez többször is felhasználhatók. Ezeknek a tulajdonságoknak köszönhetően egyre több kényelmi termék összetevői között jelentek meg hozzávalóként:

· sütőolajok,

· édesipari termékek-krémmel töltött kekszek, nápolyik,

· sós ropogtatnivalók-vajízű pattogatott kukorica, chipsek,

· kész-és félkész ételek, instant termékek, bizonyos gyorséttermi ételek

· a karácsonyi szaloncukor extrém mennyiségű transzzsírt tartalmaz

Legismertebb forrása a margarin. Régen a gyártása során a transzzsírsav mennyisége akár a 10 %-ot is elérhette. Manapság hazánkban a modern gyártási technológia révén, és a 2014-től hatályos transzzsírsav rendelet miatt egyes margarinokat nem hidrogénezett növényi olajjal készítenek, hanem természetes összetevőkből, mint például pálmazsír, vagy kókuszzsír, így transzzsírokat csak minimálisan tartalmaznak. Ezt a legtöbb gyártó fel is tűnteti a csomagoláson (viszont nem kötelező feltüntetni). Sajnos az olcsó, külföldről importált margarin viszont sok transzzsírt tartalmazhatnak.

Miért káros?

  • a szív-és érrendszeri betegségek kockázatát akár 20 százalékkal is emelheti
  • fokozza a vér (káros) LDL-koleszterin szintjét, és csökkenti a (védő) HDL-koleszterin szintet, emeli a triglicerid szintet
  • fokozza az Alzheimer-kór tüneteit és előrehaladását
  • nőkben csökkenti a fogamzóképességet
  • rizikófaktort jelent a vastagbél- és az emlőrák kialakulásában

Honnan tudható mégis, miben van transz-zsír? Az összetevők között "hidrogénezett növényi olaj" vagy "részlegesen hidrogénezett növényi olaj" szerepel. Gyorsétteremben reggelire elfogyasztott fánk és ebédre kért nagy adag sült krumpli akár 10 g mennyiséget is tartalmazhat a veszélyes anyagból.

Az Egészségügyi Világszervezet ajánlása szerint az összes elfogyasztott energia 1%-nál ne fogyasszunk többet. Ennek alapján egy átlagos napi 2000 kcal étrendben maximum 20 kcal energia származhat transzzsírból. Ez naponta kevesebb, mint 2 gramm elfogyasztását jelenti.


Schmidt Zsófia
dietetikus