Színekkel az egészségért

Színekkel az egészségért A zöldségek és gyümölcsök színeiért a növényi színanyagok felelnek, amelyek változatos formában minden élő növényi szervezetben előfordulnak. Talán legismertebb közülük a zöld színű klorofill.

Színekkel az egészségért

A zöldségek és gyümölcsök színeiért a növényi színanyagok felelnek, amelyek változatos formában minden élő növényi szervezetben előfordulnak. Talán legismertebb közülük a zöld színű klorofill. Ez minden növényben megtalálható, ám ezen felül számos élénk színű növényi festőanyag létezik, amit sokáig csak élelmiszer adalékként használták, és nem tulajdonítottak nekik szerepet az egészség szempontjából.

A múlt században azonban többen is foglalkoztak azzal, hogy ezek a színezőanyagok milyen fontossággal bírnak az egészséges táplálkozásban. De mikor milyen színű gyümölcsöket, zöldségeket fogyasszunk? Nézzük, melyik szín mire való!

Narancssárga

A mindenki által ismert karotin és béta-karotin adja többek között a sárgarépa vagy a sárgadinnye élénk narancsos színét. Segíti a szervezet harcát a tumoros sejtek ellen, illetve óvja a szemben található látóbíbort, amely a látás folyamatában az egyik legfontosabb szerephez jut. Mivel a béta-karotin szükség szerint A-vitaminná tud alakulni a szervezetben, a bőr épségének fenntartásában ez a legfontosabb növényi színanyag. Tehát ha nem is fogunk tudni jól fütyülni a sok sárgarépától, bőrünk sokkal egészségesebb lesz. A sárgarépát nem kedvelők választhatják még a sárgadinnyét, a mangót, vagy akár a sütőtököt is.

Napsárga

A citrom, az ananász vagy éppen a kukorica sárgás színét az úgynevezett kriptoxantin adja. Antioxidáns hatása mellett a sejtek megsérült szerkezeti elemeinek helyreállításában is szerepet játszhat.

Piros

A likopin egy vörös színű karotinoid. Élénkpirosas színt ad a zöldségeknek és gyümölcsöknek, de a karotinnal ellentétben a szervezetben nem tud belőle A-vitamin képződni. Ennek ellenére jótékony antioxidáns hatású, védi a szervezetet a rák kialakulásától. Elsősorban prosztata rák megelőzésében hatékony. A likopinból kiemelten sokat tartalmazó paradicsom, gránátalma, csipkebogyó, vagy rózsaszín grape-fruit fogyasztásával védjük egészségünket.

Vörös és lila

A vörös vagy lila színanyagokat tartalmazó gyümölcsök és zöldségek színüket az antociánoknak köszönhetik. Rendkívül hatékony antioxidánsok, csökkentik a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát, meggátolják a vérrögök (thrombusok) képződését, és gyulladáscsökkentő hatással is bírnak. Ilyen hatású a vörösbor és alapanyaga, a vörösszőlő, cseresznye, áfonya, cékla, málna, meggy vagy éppen a vöröskáposzta, padlizsán, lilahagyma is.

Zöld

A zöld szín talán a legerősebb egészségvédő színanyag. Főleg a klorofill adja az élénkzöld színt, de a mélyebb árnyalatok kialakulásában az úgynevezett izotiocianátok és egyéb indolvegyületek is szerepet játszanak. Ezek a természetes katalizátorok a máj működését serkentik, amely így olyan enzimeket és egyéb bioaktív anyagokat termel, amelyek hatékonyan veszik fel a harcot a tumoros sejtek ellen. A leghatékonyabb zöld egészségvédők a fejes saláta, a káposzta, a petrezselyemzöld és a brokkoli.

Mitől is függ a színek ereje? A szabály nagyon egyszerű: minél erősebb, élénkebb egy zöldség vagy gyümölcs színe, annál több jótékony hatású színanyagot találhatunk benne.

Tegyük hát színessé étrendünket, és nem csak a kedvünk lesz jobb a színek láttán, hanem az egészségünket is megóvjuk!

Schmidt Zsófia
dietetikus