Tavaszköszöntő zöldségek

Végre itt a tavasz!
A nappalok egyre hosszabbak, az idő melegszik, megjelentek az első rügyek a fákon, mindenki csalogat a szabadba a napsugár.
A téli hónapok után itt az ideje, hogy szervezetünket is megújítsuk a vitaminokban igencsak gazdag friss zsenge idényzöldségekkel, és gyümölcsökkel.

Tavaszköszöntő zöldségek

Végre itt a tavasz!

A nappalok egyre hosszabbak, az idő melegszik, megjelentek az első rügyek a fákon, mindenki csalogat a szabadba a napsugár.

A téli hónapok után itt az ideje, hogy szervezetünket is megújítsuk a vitaminokban igencsak gazdag friss zsenge idényzöldségekkel, és gyümölcsökkel.

Mik kerüljenek a kosarunkba?

· Hónapos retek

Kifejezetten sok C-vitamint, kalciumot, magnéziumot, káliumot, foszfort és niacint tartalmaz. Magas a rost- és alacsony az energiatartalma (100 grammban csak 15 kcal) miatt fogyókúrában is előnyös. Emésztési problémák ellen is bevethető. Illóolajai serkentik az epetermelést, jótékony hatással vannak a máj és az epehólyag működésére.

Krónikus fekély-, és már meglévő epebetegségek esetén fogyasztása nagy mennyiségben nem ajánlott. És bár az emésztési rendszert pozitívan befolyásolja, gyomorégés esetén a retket inkább hagyjuk ki étrendünkből. 

Sokan nem tudják, hogy zsenge levele is fogyasztható. Leveleinek vas, karotin, és folsav tartalma jelentős, jó kiegészítője lehet salátánknak.

· Zöldhagyma

Rengeteg C-vitamin, B-vitaminok, H- és E-vitamin van benne. Bővelkedik folsavban, nikotinsavban, valamint a vas, jód, magnézium, kén, szelén, foszfor, kálium, kalcium, réz, cink tartalma is jelentős. Szénhidráttartalma alig éri el az 1g/100 g-ot és 38 kcal/100 g. A hagymafélék a népi gyógyászatban is nagyon népszerűnek számítanak. Méregtelenítő és antibakteriális hatással rendelkezik. A légúti megbetegedésekkel szemben is hatásos gyógyító, és rákmegelőző hatása is régóta ismert. Illóolajai csökkentik a magas vérnyomást, valamint a koleszterinszintet, kimagasló vastartalma pedig fokozza a vérképzést. A hagymában található flavonoidok a szív-és érrendszeri betegségekkel szemben is védelmet nyújtanak védelmet. Változatosan felhasználható, szinte bármilyen ételhez. A föld feletti zöld részét is bátran fogyasszuk, hiszen ebben van a legtöbb vitamin és ásványi anyag. 

· Spenót (Paraj), Sóska

A spenót A-, B-, C-, E-, és K–vitaminban, magnéziumban, kalciumban, káliumban és mangánban gazdag. Kiváló folsav (B9-vitamin) forrás. Már 100 g spenót fedezi a napi folsavbevitel 50%-át. A talajtól függően nagy mennyiségű vasat tartalmazhat, azonban ennek nagy része nehezen felszívódó formában van jelen, és az oxalátok is gátolják a felszívódását. Manapság nem csak főzelékként használhatjuk. Bébi spenót változatából finom saláták és zöld turmixok készíthetők.

Popeye jogosan választhatta volna a sóskát is….. A sóska hasonlóképp a spenóthoz gazdag A-, B1-, B2-, és B9-vitaminban. Nagy mennyiségű C-vitamint tartalmaz. Oxálsavat tartalmaz, ami a savanyú ízét biztosítja. Gazdag káliumban, kalciumban, foszforban, nátriumban és vasban. Flavonoidokban és egyéb antioxidánsokban is gazdag.

· Fejes saláta

Magyarországon a legelterjedtebben fogyasztott salátaféleség. Egyike a legrégebben termesztett zöldségnövényünknek. Tápértéke, a magas C-vitamin tartalomnak köszönhető, de sok B-vitamint, (B1-, B2-, B6-vitamint) meszet, fehérjét, kalciumot, káliumot, foszfort, és vasat is tartalmaz. Ízanyagai jó hatással vannak a gyomor működésére, akár főzeléket is készíthetünk belőle. Rosttartalma révén serkenti az emésztést, eltelít, és a salakanyagok eltávolítását is felgyorsítja.

· Spárga

Gazdag A, B, C, E valamint K vitaminokban és folsavban, valamint kiváló mangán, fehérje és foszfor forrás. Nagy mennyiségben tartalmazza az emésztéshez nélkülözhetetlen rostokat is. A benne rejlő kálium és magnézium erősíti az izomzatot, és a szívet. Antioxidánsai révén felgyorsítja a szervezetben zajló természetes méregtelenítési folyamatokat, ezzel hozzájárul a toxinok kiürüléséhez. A spárgacsúcs a legértékesebb, ide összpontosul a legtöbb vitamin és ásványi anyag. Hatékony vízhajtó, ami elősegíti a helyes szívműködést (a szervezetben felhalmozódó pangó víz keringési zavarokat, valamint magas vérnyomást okozhat). Jó alkalmazható húgyúti fertőzések és felfázás esetén is, valamint tisztítja a vesét és kiváló a vesekövek feloldásában is.

Mindig olyan zöldségeket és gyümölcsöket válasszunk, amelyeknek éppen szezonja van! Ezáltal biztosítjuk szervezetünk számára az évszaknak megfelelően leginkább szükséges vitaminokat- és ásványi anyagokat.